Stress och utmattning

Kullabygdens Yoga och Mindfullness

FÖRSTA HJÄLPEN....

för dig som är stressad och/ eller utmattad, och hur kan jag hjälpa dig!

Hur märker man när stressen börjar ha en negativ inverkan på en?

Det kortaste svaret är när: Nan börjar hoppa över återhämtningsfasen.
Stress är inget farligt i sig. Stress utgör kroppens alarmsystem och mår bra av att aktiveras då och då.

Problemet uppstår då vi inte längre lyssnar till kroppens signaler om behov av vila efter en period av stress. Med andra ord: När den ena perioden av stress avlöser den andra.

De människor som söker sig till mig  berättar att det oftast är sömnen som först börjat krångla, att andningen blir ansträngd och över smärtor på olika ställen i kroppen.  De flesta upplever  också en känsla av att vara jagad att inte räcka till, och att man hra svårt att koncentrera sig.

När man verkligen förstår hur tanke, känsla och kropp hänger ihop och hur de ömsesidigt påverkar varandra så blir det mycket lättare att förstå varför man inte mår bra. 

Oavsett om man är stressad, har ångest, spänningar, yrsel, smärta, sömn och koncentrationssvårigheter, eller bara vill utvecklas som människa, så vill jag förmedla att det faktiskt finns bra hjälp att få för att återta balansen i livet igen.

HUR KAN JAG HJÄLPA DIG?

FÖRSTA HJÄLPEN FÖR STRESS OCH UTMATTADE är Individuella sessioner och grupper.
Det här är för dig som känner att du ”går på knäna”, är på väg in i ”väggen eller redan är ”utbränd/utmattad”.

Jag hjälper dig att förstå varför du mår som du gör, och vad som händer i din kropp när du upplever svår stress och ångest.
MediYoga kan användas som ett verktyg för att läka dig själv, komma tillbaka till livsglädje och inre kraft och hitta din egen inre balans. Du lär dig att skapa ett hållbart och friskt liv utifrån omtanken om dig själv.

Övningarna är inkännande, stillsamma och mjuka. Den kraft som har drivit dig till utmattning och som drivit dig till den punkt där du egentligen inte orkade längre, är samma kraft som du nu ska använda dig av för att läka dig själv.
I ett lugnt tempo, teoretiskt och praktiskt får du olika ”verktyg” för att styra denna kraft så att den i stället kommer att verka för ditt tillfrisknande. 

Du deltar alltid på dina egna villkor och lyssnar inåt till vad som känns bra för dig. Det finns inga krav eller förväntningar på att du ska prestera någonting. 

Det du ska göra är att känna efter vad som känns bra för dig just nu. Om du känner dig trött lägger du dig helt enkelt ner och vilar. 

En ökad kroppsmedvetenhet och lyhördhet inför de egna behoven är ett nödvändig första steg.

 

VI GÅR IGENOM:

 

• Vad är stress? Vad är det som händer i kroppen – egentligen?

• Sömnsvårigheter – varför kan inte kroppen sova fast den är trött? Insomningstips. 

• Enkla andnings- och yogaövningar som aktiverar och stärker kroppen.

• Matsmältning, nervsystemet och syreomsättningen. Vad finns att göra t ex vid panikångest?

• Kost och näring – Hur påverkar det vi äter vår stressnivå?

• Chakrasystemet – var sitter stressen och varför?

DU FÅR HJÄLP ATT…

  • Andas och på så sätt stärka nervsystemet.
  • Känna igen kroppens signaler och förbättra förmågan att slappna av och hantera stress och negativ påverkan både utifrån och inifrån.
  • Får konkreta och enkla verktyg som hjälper dig se klarare på eventuella hälsoproblem som kan höra samman med oro, smärta, rädsla, ilska eller irritation.
  • Öka din medvetenhet om vad som är viktigt för dig, i ditt liv.

Upptäck vårens kurser!

Hitta din energi 2020